Uvijek čitajte sadržaj deklaracije proizvoda koji kupujete

getty images, snl

Svakodnevno kupujemo proizvode koji su nam predstavljeni kao svježi, prirodni, pa čak i domaći.

Ali samo jedan pogled na deklaraciju proizvoda, na kojoj se nalazi popis sastojaka korištenih u proizvodnji, dovoljan je da shvatimo kako je riječ o marketinškim trikovima.


Svaka deklaracija proizvoda mora sadržavati temeljne podatke koji daju odgovore na sljedeća pitanja:


  • što je u pakovanju,
  • tko je proizvođač,
  • odakle je proizvođač,
  • koje su sirovine korištene
  • i kolika je neto težina proizvoda


Sadržaj deklaracije je naime propisan, kao i veličina i oblik slova pa i dopuštena vrsta slova. Slika koja ilustrira sadržaj mora odgovarati sadržaju, što znači da nisu dopuštene nikakve slobodne interpretacije sadržaja. Sirovine koje ulaze u proizvod moraju biti navedene redoslijedom zastupljenosti, što znači prvo ona komponenta koje ima najviše pa dalje redom. Također, moraju se deklarirati svi korišteni aditivi (obilježeni E-brojem) u količinama prema redoslijedu i zastupljenosti. E-brojevi su samo skraćenice za kemijski naziv, a brojevi jamče da su aditivi testirani na sigurnost u okviru EU-a (E-broj) i da se mogu upotrebljavati bez ograničenja.



Prirodni (domaći) proizvod



Ovom terminu na deklaraciji treba pristupati s oprezom. Ako ste eko osviješteni, onda ono što tražite, potražite s oznakom NASAA. Ti se standardi odnose i na kozmetiku. Na nekim proizvodima vidljivo je istaknuto "bez konzervansa". To potrošača može dovesti u zabludu da u proizvodu uopće nema aditiva. Konzervansi su samo jedna od desetak grupa među aditivima. Stoga treba obratiti pažnju i na ono što je napisano malim slovima, tj. na sastav proizvoda!



Testirano na životinjama



Testiranje kozmetičkih proizvoda na životinjama vrlo je osjetljiva i kontroverzna, a istodobno nedovoljno osviještena tema među konzumentima kozmetike. Laboratorijske životinje najčešće su prisiljene na konzumaciju i udisanje potencijalno opasnih kemikalija, ili se na njih tipično nanose, odnosno injektiraju, iste sirovine i završni proizvodi. U mnogim slučajevima te su životinje specifično uzgojene za testiranje zbog čega nikada zapravo ne iskuse život izvan laboratorijskog kaveza, a nakon testiranja su u pravilu uvijek usmrćene.


Srećom, diljem svijeta postoje mnoge kompanije koje nose "leaping bunny" oznaku (zec u skoku) koja garantira zadovoljenje standarda cruelty free kozmetike. Druga provjerena oznaka na koju se možete osloniti u potrazi za kremom "bez okrutnosti" je tzv. HCS, odnosno Humani standard kozmetike. Ovakvi su brendovi sadržajnom kvalitetom, ali i humanom pozadinom, primjer održive kozmetičke industrije kojoj osnovna agenda nije samo uljepšati ljudska lica. 



Poštena trgovina (fair trade proizvod)



Da bi se proizvod službeno smatrao fair trade proizvodom, treba imati takav certifikat. Kava je bila prvi poljoprivredni proizvod s FT certifikatom 1988. godine. Fair trade znak se nalazi na svakom certificiranom proizvodu i jamči pravednu pogodbu između proizvođača i (vele)kupca. U sastavu FairTrade Labeling Organization je međunarodna certifikacijska kompanija koja je odgovorna za certificiranje i potom inspekcije, kako bi bili sigurni da se trgovinski odnosi odvijaju prema međunarodno dogovorenim standardima. 

Iako uvijek može biti manipulacija, FairTrade Labeling Organization radi pod sloganom ''Možete nam vjerovati jer mi ne vjerujemo nikome'', što znači da je nadgledanje trgovanja dosta rigorozno.



Oznake na kozmetičkim proizvodima



U našoj konstantnoj potrazi za najboljim i najnovijim kozmetičkim proizvodima, nekako zaboravljamo obratiti pažnju na simbole koji se nalaze na deklaraciji. Ovo su najvažniji na koje trebate obratiti pažnju:


Simbol s tri presavinute strelice vjerojatno ste već vidjeli puno puta i on označava univerzalni znak za recikliranje. Ako je simbol sa strelicama sam, to znači da je cijelo pakiranje napravljeno od recikliranih materijala, a ako kraj strelica stoji znak za postotak, taj broj označava koliki dio ambalaže je napravljen recikliranjem.


Malo slovo e na kozmetici znači da je težina i količina proizvoda napravljena u skladu s pravilima Europske unije, ali nije točna nego procijenjena. Simbol e pokazuje da će neto količina biti prosječna, odnosno to znači da ćete najčešće dobiti malo više proizvoda nego što piše


Eco cert simbol znači da je formula proizvoda najmanje 95 posto napravljena od prirodnih sastojaka. Ako uz ovaj simbol stoji i oznaka organic, to znači da je 95 posto biljaka koje se nalaze u proizvodu, organskog porijekla. Ako na proizvodu piše Natural Cosmetic, to je oznaka koja govori da je samo 50 posto biljaka u formuli iz organskog uzgoja.


UVA simbol na kozmetičkim proizvodima sigurno ste puno puta vidjeli, pogotovo ljeti na kozmetici koja služi zaštiti od sunca. UVA znak znači da proizvod sadrži minimalno preporučene količine sastojaka koji štite od ultraljubičastih zraka. Kvalitetan i siguran proizvod za zaštitu od sunca mora imati i UVA i UVB zaštitu od sunca. Oznaka SPF odnosi se samo na zaštitu od UVB zraka pa ako na proizvodu nema dodatne oznake za UVA zrake, znajte da vjerojatno štiti i od UVA zraka, međutim u manjem omjeru ili jednostavno ta razina nije izračunata.


Mala otvorena posudica na kojoj piše broj mjeseci simbolizira koliko se dugo preporučuje koristiti proizvod nakon otvaranja i taj simbol se naziva PAO (Period After Opening). Vrijeme je uvijek izraženo u mjesecima i to najčešće šest, 12, 24 ili 36 mjeseci. Ovo je samo preporuka, a ne točan rok trajanja pa ako proizvod još dobro miriše i u redu je, ne morate ga baciti.


Mali pješčani sat obavezan je na svim kozmetičkim proizvodima u Europskoj uniji koji imaju rok trajanja kraći od 30 mjeseci. To znači da ako proizvod ima simbol pješčanog sata i imate ga dulje od godinu i pol, vrijeme je da ga bacite jer je vjerojatno pokvaren.