115 godina od prvog Tour de France, najizazovnije biciklističke utrke

getty images

Tour de France ili trka oko Francuske, ne samo da je jedna od najpopularnijih biciklističkih trka na svijetu, već je i jedna od najstarijih.

U studenom 1902. Henri Desgrange, glavni urednik sportskog dnevnog lista L’Auto, razmišljao je o tome kako nadmašiti nakladu suparničkog lista Le Vélo. “Kako bi bilo da organiziramo biciklističku utrku po Francuskoj?” predložio je Géo Lefèvre, mladi novinar koji je radio za L’Auto. Premda je njegova ideja u početku djelovala neostvarivo, ipak je ubrzo bila prihvaćena. Tako je 1. srpnja 1903. u 15 sati i 16 minuta 60 profesionalnih i amaterskih biciklista u Parizu započelo trotjednu utrku dugu 2 428 kilometara — prvi Tour de France.

Utrka je odmah pobudila zanimanje javnosti. Po cijeloj Francuskoj mnoštva ljudi izlazila su na ulice kako bi gledala i bodrila “robove ceste”, kako ih je nazvao francuski novinski izvjestitelj Albert Londres. Bez imalo pretjerivanja može se reći da je u prvih nekoliko godina sudjelovanje u toj utrci zahtijevalo golemi napor. Oprema je bila primitivna, ceste pune rupa, a etape izuzetno dugačke — neke su čak počinjale po noći.



Budući da se za vrijeme utrke natjecateljima nije smjelo pružati nikakvu tehničku pomoć, osim na kontrolnim točkama, vozači koji su imali kvar morali su sami popraviti svoj bicikl težak 20 kilograma. Tako, naprimjer, Eugène Christophe nije imao sreće sa svojim biciklom. U utrkama 1913. i 1919. morao je popravljati slomljenu vilicu prednjeg kotača u kovačnicama koje je pronašao uz put.



Prvi Tour de France vozio se od 1. do 19. srpnja 1903. godine, a imao je šest etapa. Na njegovom je startu sudjelovalo 60 biciklista, a pobijedio je Maurice Garin, 32-godišnji Francuz. On je prošao svih šest dionica Tour de Francea za ukupno 94 sata 33 minute i 14 sekundi, po čemu je bio čak oko tri sata ispred sljedećeg najbržeg natjecatelja, Luciena Pothiera. Prvi se Tour de France vozio na ukupnoj duljini od 2.428 kilometara, a etape su završavale redom u Lyonu, Marseilleu, Toulouseu, Bordeauxu, Nantesu i Parizu, gdje je bio i sveukupni cilj utrke.



Biciklist koji više puta osvoji Tour de France učinio je pravi podvig. Do danas su ga četvorica osvojila pet puta — Francuz Jacques Anquetil (1957, 1961-1964), Belgijanac Eddy Merckx (1969-1972, 1974), Francuz Bernard Hinault (1978, 1979, 1981, 1982, 1985) i Španjolac Miguel Indurain (1991-1995). No tko zna koliko bi još puta tu utrku osvojio Belgijanac Philippe Thys (pobjednik 1913, 1914. i 1920) da natjecanje nije prekinuto zbog izbijanja Prvog svjetskog rata, u kojem je poginulo i nekoliko ondašnjih šampiona.


Mnogi smatraju da je najveći biciklist svih vremena Eddy Merckx, zvan Kanibal. On je osvojio ukupno 34 etapne utrke i isticao se u svim disciplinama — utrkama na kronometar, sprintu, spustu te nizinskim i brdskim etapama. “Pored njega teško možete išta osvojiti”, žalili su se drugi natjecatelji koji se nisu mogli mjeriti s njim. Neki drugi smatraju da nijedan vozač u povijesti biciklizma nije bio toliko profesionalan i imao tako lijepu tehniku vožnje kao Fausto Coppi, koji je dva puta osvojio Tour de France.