Ovo je priča o Sergiu Marchionneu - spasitelju Fiata i Chryslera

getty images

Marchionne je čovjek koji je iz pepela digao talijansku autoindustriju i pretvorio je u jednog od najvažnijih svjetskih igrača. Nadamo se da iza njega ostaju ljudi koji će se voditi njegovim primjerom i odvesti kultne proizvođače automobila u prosperitetnu budućnost.

Sergio Marchionne, izvršni direktor koji stoji iza spajanja dvaju giganata autoindustrije, umro je u 66-toj godini u Cirihu. 


Kad je prije 14 godina preuzeo kormilo tada posrnulog Fiat stručnjaci su bili uvjeren u njegov uspjeh. Bivši student filozofije i računovodstva bio je na glasu kao iznimno mudar, ali pomalo tvrdoglav i arogantan šef. Od svojih zaposlenika uvijek je tražio maksimum, ali nitko se nije imao pravo buniti, jer je radio uvjerljivo najviše.


Marchionne je preuzeo upravljanje torinskim gigantom Fiatom, 2004. godine, a najvažniji potez, spajanje s Chryslerom povukao je 2009. godine. U oba navedena slučaja, mnogi mu nisu davali mnogo šansi za uspjeh. Uspješno je negirao ta pesimistična predviđanja. Fiat Chrysler i Ferrari danas vrijede deset puta više nego u momentu kada je Sergio preuzeo uzde grupacije. Ovog Kanađanina talijanskog podrijetla pratio je glas izuzetnog radoholičara, kojem je laskao poziv familije Agnelli da zaustavi dugogodišnji pad automobilske grupacije. Brzo reagirajući, otpustio je nekoliko direktora, ubrzao proizvodnju i riješio se nekoliko modela za koje je postojala slaba potražnja.


Ubrzo je prepoznat kao jedan od najuspješnijih i najagilnijih izvršnih direktora automobilske industrije. Pored izvrsnih rezultata, Sergio je bio i šarmantan i zabavan čovjek. Na konferencijama je redovito zabavljao novinare svojim poznavanjem filozofije, nauke, umjetnosti i povijesti. Kao i mnogi uspješni ljudi, bio je jednostavan, te je uvijek oblačio neupadljive crne majice i farmerke. Iza gospodina Marchionnea ostala su dva sina, Alessio i Tyler, kao i dugogodišnja poslovna i privatna partnerica Manuela Battezzato.



Rođen u siromašnoj talijanskoj regiji


Marchionne je rođen i odrastao u osiromašenoj talijanskoj regiji Abruzzo 1950-ih. S obitelji se preselio u kanadski grad Toronto kada je imao 14 godina. Karijeru je razvijao u financijama, ali nakon što mu je ponuđen izazov spašavanja Fiata 2004. godine, pokazao je da je maher za autoindustriju.


Propast Fiata u Italiji smatrala bi se kobnom za društvo jer je tvrtka zapošljavala 200.000 ljudi diljem svijeta. S obzirom na broj usta koja je ta tvrtka hranila, bankrot su svi željeli izbjeći. A pregovaranje koje bi ga spasilo je bilo i više nego teško. 


''Volim sređivati stvari i, da budem iskren, Fiat sada treba sređivanje'', rekao je nakon što mu je povjerena dužnost prvog čovjeka te velike tvrtke prije 14 godina.


Ubrzo ju je vratio na noge, ali neumorno je radio na tome da tako ostane i sljedeće desetljeće. Kolege kažu da je nerijetko spavao tek u avionu na letu između podružnica u Detroitu, Torinu i Londonu. Posljednji put Marchionne se u javnosti pojavio izmoren i bez daha dok je predavao Jeep Wrangler talijanskim karabinjerima u Rimu.


Bilo je planirano da ove godine svoju poziciju CEO-a FCA prepusti mlađim snagama. Bio je vrlo trezven o promjenama koje su neizbježne kada je riječ o smjeni generacija i sasvim je smireno komentirao kako će prepustiti mlađima da nastave posao.


Sergio Marchionne umro je u 67. godini života.


U Italiji, gdje se Fiat smatra sinonimom za poslijeratni ekonomski bum, Sergiu su počast odali političari sa svakog političkog spektra. Ispred Fiatovog sjedišta barjaci su bili spušteni na pola koplja.


Talijanski mediji su reprizirali posljednje pojavljivanje Sergia Marchionnea iz juna ove godine, kada je karabinjerima donirao vozilo Jeep. Uz duboke uzdahe, tada je rekao da je njegov otac bio policajac koji mu je usadio ozbiljnost, iskrenost, radinost, disciplinu i osjećaj odgovornosti kao glavne vrijednosti.