Pobjedite jet lag. Evo i kako

getty images

Većina ljudi prilikom putovanja u drugu vremensku zonu ima problema s prilagodbom, što se kolokvijalno naziva jet lag. Znanstvenici su otkrili kako smanjiti ovaj problem, te su korak do krajnjeg rješenja.

Bilo da stalno putujete ili ste u avionu tek povremeno, vjerojatno ste iskusili jet-lag. Ovo prolazno, ali neugodno stanje javlja se kao odgovor na remećenje našeg unutarnjeg sata jer nije sinkroniziran sa stvarnim vremenom oko nas. Rezultat je umor, nesanica, glavobolja i drugi poremećaji.


Prije više od stoljeća, Rudyard Kipling je napisao da će pojava zrakoplova najaviti novo vrijeme 'kada će najveće udaljenosti biti prijeđene unutar jednog tjedna - sto i šezdeset osam sati'.  U međuvremenu tehnologija je otišla puno dalje od toga. Dizajneri sada predlažu zrakoplove koji bi mogli putovati s poslovnim putnicima iz New Yorka u London za 11 minuta ili u Šangaj za 24 minute.


Ali brzina putovanja predstavlja samo pola problema. Iako je dobra vijest da se drastično smanjilo vrijeme provedeno u kabini aviona, prelazak u drugu vremensku zonu ima negativan utjecaj na ljudski unutrašnji sat.


Naš unutarnji sat je namješten na periode od 24 sata unutar kojih se izmjenjuje vrijeme za aktivnost i odmor. Srećom, znanstvenici vjeruju da su pronašli lijek za jet lag, ili barem način kako si ga ljudi mogu olakšati. Rješenje, koje uopće ne iznenađuje, uključuje svjetlost koja diktira naš cirkadijski ritam (biološki ritam za razdoblje od otprilike 24 sata). U eksperimentu su istraživači podvrgavali sudionike kratkim, čestim bljeskovima svjetla dok su spavali kako bi vidjeli mogu li mijenjati prirodne ritmove tijela i prevariti ga da misli da se radi o drugom dobu dana. Izgleda da je eksperiment uspio. Inače, istraživači koji se bave spavanjem, potvrdili su da je tijelu dovoljan jedan dan da bi se unutarnji sat prilagodio promjeni vremenske zone. Onoliko koliko zona je promijenjeno, toliko dana je potrebno da se tijelo privikne na novu vremensku zonu.


Kako bi se što lakše prilagodili drugoj vremenskoj zoni i da simptomi ne traju danima, isprobajte ovih 5 trikova:


1. Spavajte na letu

Spavajte koliko god možete, prije leta, tijekom i nakon leta. Prije spavanja dobro je lice nahraniti bogatim maskama kako bi se probudili svježi i odmorni.


2. Koristite bademovo ulje

Zrak u avionu može djelovati vrlo isušujuće na kožu, a bademovo ulje je prvak u rješavanju tog problema. Hidratizira, omekšava, hrani kožu i ne čepi pore.


3. Pijte čaj

Ako vaše putovanje traje manje od 48 sati, ne trošite vrijeme na prilagođavanje nego pijte čaj. Kava je isto dobra, ali potiče dehidraciju. Čaj puno više hidratizira tijelo i odličan je za kožu. Neki čajevi također sadrže kofein pa će vas držati budnima.


4. Jedite laganu hranu

Odlučite se za salate i voće umjesto avionske hrane, ali ne pretjerujte da vam se probava dodatno ne bi poremetila.


5. Izađite van

Izlaganje suncu može pomoći tijelu registrirati novu vremenu zonu. Ako putujete na Istok, izložite se svjetlu što ranije i što češće, a kad putujete na Zapad, činite to u sumrak ili tijekom ranog dijela večeri.