Sistem prehrane i detoks nakon svih praznika

SNL

Svake godine nakon završenih novogodišnjih praznika, kod većine se ljudi javlja želja da dovedu vlastito prehrambeno ponašanje u red. Ako nije posrijedi samo savjest te utjecaj sredine i medija, tada je dovoljno pratiti svoje tijelo, koje svojim znakovima pokazuje da je potrebno napraviti „čišćenje“ organizma. Nedostatak energije, glavobolje, stalni osjećaj nadimanja, neredovita probava, samo su neki od znakova da je organizmu potrebna intervencija u vidu ciljanog programa prehrane.

Ovaj način prehrane možda se i pretjerano pretenciozno naziva „detoksikacijom organizma“. Naime, „detoksikacija organizma“ ipak je ozbiljniji i zahtjevniji pojam, koji zahtijeva stručniji i oprezniji pristup, a sve kako bi ona imala smisao te kako takve prehrambene mjere ne bi izazvale neželjene nuspojave za zdravlje. Uz to, ideja prehrambene detoksikacije nije napraviti napad na organizam, već postupnim prehrambenim intervencijama omogućiti čišćenje organizma. Najpogođeniji organi ovakvom prehranom su: jetra, crijeva, koža, bubrezi i pluća, pa se prehrambenim mjerama primarno mora olakšati aktivnost ovih organa.



Osvrt na detox dijete

Uglavnom se tzv. detox dijete svode na kratkotrajne programe prehrane temeljene na voćnim obrocima i sokovima, koji bi trebale dati određeni učinak.


No, ako se organizam doista želi „razbuditi“ i „očistiti“ nakon 10-ak dana prehrambenog režima u kojoj je dominirala teže probavljiva i visokokalorična hrana, i to na dovoljno praktičan i lako primjenjiv način, potrebno je ipak mnogo više od obične „voćne“ jednolične dijete.


Probava i (de)opstipacija

Prije svega, svakome tko pomišlja na detoks-dijetu, najbitnije mu je da se na početku priupita: funkcionira li mi probava svaki dan? Ukoliko ne, tada je primarni cilj: uravnotežiti probavu, te je aktivirati na neagresivan, prirodan način. Što to znači? Nikako ne posezati za laksativnim sredstvima, koji mogu narušiti crijevnu mikrofloru. Prehrana bogata dijetalnim vlaknima u središtu je pozornosti potrebnih prehrambenih mjera, dok drugi dio ove priče sačinjava adekvatan unos tekućine, prije svega vode i biljnih čajeva. Za osobu prosječne tjelesne težine i rasta to znači 1,5-2 litara vode, unešene kroz dan.


Uz to, valja ograničiti unos šećera. Kiseli kupus je pritom vrlo često nepravedno zapostavljen, koji je riznica vitamina C, probiotičkih bakterija te vlakana koji naprosto stimuliraju imunitet i probavne procese.






Program prehrane za 5 dana


1.dan

Doručak


Natašte: 

Popiti 3 dcl svježe sirutke

Shake, u blenderu izmiksati: 

3 kašika zobenih integralnih pahuljica, 1 šolja smrznutih borovnica, 2 suhe šljive, 1 kašikasamljevenih lanenih sjemenki, 1 kašičica cimeta, 3 dcl sojinog mlijeka Light.


Međuobrok

Voćna salata: 2 mandarine, 1 grejpfrut- nasjeckan na kocke, 1 neoguljena jabuka, 1 kašika cimeta.


Ručak

Rižoto od heljde: pola tanjura kuhane heljde, 1 šolja kuhanog boba- začiniti s maslinovim uljem i nasjeckanim peršinom. 

Pečeni oslić – srednji komad, začinjen s maslinovim uljem i kaparima. 

Matovilac salata s jabučnim octom i limunovim sokom – po želji

1 šolja zelenog, žutog ili bijelog čaja.


Međuobrok

Salata od kiselog kupusa, začinjena s 4 žlice bučinog ulja

švedski ili westfallski kruh (trajni integralni kruh)-1 kriška


Večera

Pečena skuša na žaru ili na neprijanjajućoj tavi, s posipanim nasjeckanim češnjakom

Blitva i krumpir na lešo





2.dan

Natašte:

Popiti 3 dcl svježe sirutke


Doručak

3 dcl kefira 0,9% m.m., umiješati 1 kašiku lanenih sjemenki, 5 kašika pahuljica amarantha.


Međuobrok

Sok od 2 grejpfruta + 1 dcl razrijeđenog soka aloe vere. 

(dodatak prehrani, ne ekstrakt!)


Ručak

Varivo: grah s repom i mrkvom. Zapržak s malo crvene paprike, i na integralnom brašnu. Dodati kurkumu kao začin. 

– 1 tanjur. 1 kriška raženog kruha sa sjemankama.


Međuobrok

Domaći kompot od 2 jabuke, 1 kruške, 5 suhih šljiva, i 3 suhe smokve, 1 žličica cimeta.


Večera

Krem juha od brokule - kuhane na pari i samljevene u blenderu. Ugustiti s jogurtom i nasjeckanim češnjakom, malo raženog brašna.






3.dan

Doručak


Natašte: Sok od aloe vere (100% sok ili koncentrat)

Žuti čaj – 3 dcl, s malo limuna, pola kašičice meda

1 punozrnati kruh (švedski ili sjevernonjemački) trajni raženi kruh, namaz u blenderu pripremljenih mljevene 4 smokve i 2 suhe šljive


Međuobrok

U blenderu pripremljen: Shake od 1 acidofilnog mlijeka, 3 suhe šljive, 1/2 kruške


Ručak

Varivo od heljde, poriluka, celera, mrkvice i pilećih prsiju. Začiniti laganim zaprškom od raženog brašna, nasjeckanog češnjaka, peršina, i soli.


Međuobrok

2 naranče


Večera

Probiotički posni sir – malo pakiranje – 200g

Salata od crvenog luka, jabučnog octa i maslinovog ulja

1 kriška raženog kruha






4.dan

Doručak

1 šolja zobene kaše s Alpro sojinim mlijekom i cimetom, nasjeckati 5 badema i 1 mandarinu.


Međuobrok

Voćna salata od 1 jabuke, 1 kiwija, 1 naranče


Ručak

Kuhani bob, začinjen s bučinim uljem i lukom, 1 kuhana mrkvica, 1 kuhani krumpir

Salata od cikle – 1 zdjelica


Međuobrok

acidofilno mlijeko – 0,9% m.m.


Večera

Kuhani oslić sa špinatom na mlijeku






5.dan

Natašte:

Svježa sirutka – 3 dcl


Doručak

Naribane 3 jabuke, neoguljene, cimet po želji.


Međuobrok

Sendvič od 1 kriške raženog kruha, dimljeni tofu, matovilac salata


Ručak

Šparoge pirjane i pečene s bjelanjcima (3 kom), začiniti s češnjakom, kurkumom i malo soli. 

Kupus salata s jabučnim octom


Međuobrok

acidofilno mlijeko – 0,9% m.m. 2 suhe marelice.


Večera

Pečena pastrmka ili brancin, s kaparima

Cvjetača, kuhana na pari