Samo zdrave navike produžuju život

SNL

INS7



Želite li doživjeti 100 godina i pritom biti u dobroj životnoj formi? Dan Buettner, poznati istraživač i reporter National Geographica, već dugo je zaokupljen fenomenom starenja. Kako bi otkrio "formulu" dugovječnosti, sa svojim suradnicima godinama kruži zemaljskom kuglom, obilazeći Sardiniju, Okinawu, Loma Lindu i Nicoyu, poznate svjetske oaze dugovječnosti, tzv. plave zone, mjesta poznata po ljudima koji dožive više od 100 godina.


Ljekovite trave 

Razgovarao je s desecima stogodišnjaka, proučavao njihove navike i način života te surađivao s lokalnim medicinskim stručnjacima, a svoje je spoznaje objedinio u knjizi "Plave zone". Otok Okinawa, japanska verzija Havaja, već je gotovo jedno tisućljeće poznat po dugovječnosti svojih stanovnika. Na 10.000 ljudi na Okinawi dolazi oko pet stogodišnjaka. Među njima je i Kamada Nakazato, 102-godišnja starica čija je kuća okružena vrtom prepunim ljekovitih trava. 


Riba tri puta tjedno 

Jedite svoje povrće, mislite pozitivno, budite ljubazni prema ljudima i smješkajte se. Poručila je Kamada čije je četvero djece starije od 70 godina. Muž joj je umro u 96. godini, nakon 75 godina braka. Poput ostalih dugovječnih sumještana, Kamada jede uglavnom biljnu hranu, povrće koje uzgaja u svome vrtu. Na njezinu jelovniku prevladavaju jela na bazi soje, poput tofua i miso juhe, slatki krumpir, a među začinima kralj je kurkuma ili indijski šafran. Na meniju je tri puta sedmično riba. Jedno od pravila koja vrijede na Okinawi jest i "hara hachi bu", mudra izreka koja u prijevodu znači "jedi dok ne budeš 80 posto sit". 


Smijeh smanjuje stres 

Poput Okinawljana, i stanovnici sela Fonni, Gavoi, Villagrande, Strisaili, Talana i Arzana, u srcu plave zone na Sardiniji, paze šta jedu. Klasična prehrana na Sardiniji se sastoji uglavnom od integralnog kruha, mahunarki, povrća, voća i ulja od mastike. Ovi ljudi, također, jedu ovčji sir koji ima velik postotak omega-3 masnih kiselina te piju kozje mlijeko čiji sastojci štite od upala u starosti i sprečavaju nastanak srčanih oboljenja i Alzheimerove bolesti. Neizostavni dio prehrane na Sardiniji je i crno vino cannonau koje ima dva do tri puta više flavonida od ostalih vina. Istraživanja su pokazala da flavonidi smanjuju rizik od karcinoma i srčanih bolesti. Ljudi na Sardiniji hodaju do osam kilometara dnevno, a poznati su i po smislu za humor. Svako poslijepodne nađu se na ulici ili trgu te se šale međusobno. Smijeh smanjuje stres, a time i rizik od kardiovaskularnih oboljenja. godina. Penzionisana bolničarka Marge do prije nekoliko godina vozila je automobil, a kada je 2003., nakon 77 godina braka, umro njezin suprug, posvetila se dobrovoljnom radu.   


SNL