Marta: Inovatori sportskih auta i pretača velikih

SNL

Kada je ova kompanija pobijedila F2 šampionat, F1 šampionat, 24 Heures du Mans, World Sportscar Championship, napravila je svoj sopstveni V12 motor, prvo kao nabavljač pa onda kao proizvođač, prvog svjetskog motora srednje klase? Mala pomoć, nije Ferrari. Rriječ je o Marta Bagheeri.

Marta, ili puno ime Mecanique Aviation Tration, vazdušna i odbrambena kompanija koja je nastala u 1960tim,koja se kasnije proširila i počela da proizvodi obične i trkaće automobile.


Sve je počelo 1961. godine kada su Charles Deutsch i Rene Bonnet, vlasnici male firme koja je proizvodila auta pod nazivom Deutsch – Bonnet, ali su se kasnije razišli. Obadvojica su nastavila da proizvode automobile, ali od ove dvojice Bonnet je bio taj koji je htio više i tako je odlučio da napravi model pod nazivom Djet, koji je bio prvi industrijski automobil sa motorom srednje klase. No tada, to nije bio toliko lagan zadatak za Bonnetovu kompaniju pod nazivom „Automobiles Rene“ jer je Bonnet naletio kasnije na finansijske poteškoće. 1964 godine, komapniju je kupio Enigs Matre, koji je bio dizajner prvog modela pod nazivom Djet, te kasnije firmu preimenovao u Marta Sports. 

Marta djet 
Prije lansiranja novog redizajna Matra-Bonnet, model Djet je dobio potpuni redizajn od strane inžinjera Matre, što je rezultiralo u dva nova modela, model V i model VS koji su bili duži i širi od prvog modela. U to vrijeme su uspjeli troškove proizvodnje spustiti za 15%, što je rezultiralo smanjenju same cijene ova dva modela. 

 

Tada na red dolazi marketing. Prvo se radilo o velikoj svečanosti poklanjanja automobila ruskom astronautu Yuriju Gagarinu, prvom čovjeku koji je bio u svemiru, što je rezultiralo u ogroman porast u sektoru prodaje. Kasnije su se, sa daljnjim poboljšanjima, uspjeli da ponosno predstave kako njihov model može da ide preko 200km/h sa 1.2L motorom , i to u 1967. godini. 

 Iako je već model Djet bio više nego impresivan, kompanija Marta je sve više proširivala svoju produkciju, no ovaj put sa malo više sportskim izgledom nego predhodni model, i to s ciljem da se svidi mlađoj populaciji. Model Matra M530A je tada sviju oduševio; od novog motora, do potpuno novog izgleda. Pokupivši dosta toga od originalnog modela, novi model je došao sa dosta novih stvari, kao što su npr. 4 sjedišta, pop-up svijetla i dvodijelni krov na rasklapanje. I tako je nastao ikonski izgled ove kompanije. 

Nakon nekoliko godina , i to 1969. godine, Marta Sports i Simca ( tad dio kompanije Crysler Europa) su zakoračili u komercijalno partnerstvo koje je rezultiralo u saradnju s Fordom, koja je donije 2 nova modela u Ameriku pod nazivom M530LX i jeftinija verzija M530SX, sa redizajniranim krovom i svijetlima. 

 

Premotajmo još nekoliko godina kasnije... Matra je orginalno imala plan da predstavi potpuno novi model automobila koji je trebao da bude zvijer. Sa 2 motora od 1294cc u „u“ konfiguraciji. No nakon nekoliko prototipa i testova koji su bili uspješni, plan im ipak nije uspio jer je u to doba vladala energetska kriza. Model je trebao da bude nazvan „Bagheera“ i kasnije je bila ponuda da se opet počne proizvodnja ove zvijeri sa još jačim motorima, no nažalost to se nije dogodilo. 

Britanska Marta
Produkcija i dizajn Bagheera modela je završena u 1980. godini i to samo zbog toga kako bi se napravilo mjesta za potpuno novi model pod nazivom Murena. Ovaj model je bio građen i reklamiran pod Peugeot- Cutrioen saradnjom, gdje je Talbot-Matra Murena (puno ime) bila dizajnirana da prikaže dvije velike greške Bagheera modela a to su performansa i otpornost. 


Matra Murena 
Poboljšane performanse ovog modela nije samo uključivalo da se doda jači motor, ovaj model je bio prvi u masovnoj produkciji koji je svoju čitavu šasiju galvanizirao (utapao je u zinc da bi bila otpornija na koroziju), te je s tim uspio da produži vijek ovog modela. Zatim dolaze kasniji modeli kao što su „Escape“ i „Avantime“ koji su se nastavili širiti istim stopama. 

 Tada je  Murena model jednostavno revolucionirao. Ostao je isti  iznutra, samo što je spolja imao moderniji i elegantniji dizajn nego Bagheera. Iako veoma sposobna Murena, ipak nije mogla da ispuni prodajne kvote kao Bagheera model što je dovelo da smanjena proizvodnje u 1983 godini gdje je stala na samo 10 000 izgrađenih automobila. Te nakon nekoliko pokušaja i ideja, vlasnik Matre je odlučio da svoju ideju preda u Renault, gdje je na kraju došlo do dogovora, te rezultiralo da Matra više nikad neće praviti sportska auta.