Adnan Smajić: Proizvodnja čaja je umjetnost

Čaj kao napitak diljem kugle zemaljske omiljeno je piće ljudi svih rasa i dobi. U određenim dijelovima svijeta postoji velika tradicija ispijanja čaja, kakav je slučaj s Engleskom i Japanom, recimo. Kultura ispijanja čaja veže se i za razne blagdane i vremenske periode, ali jedno je sigurno: čaj je napitak koji uvijek prija. Na tom polju u Sarajevu nema niko bolji od Adnana Smajića, vlasnika čajdžinice „Franz&Sophie“, koja se polako uvukla u srca Sarajlija, ali je i mjesto koje rado posjete turisti koji dođu u glavni grad BiH.

Sarajevska čajdžinica Franz&Sophie, 2013. godine je prema ocjenama turista na web-stranici za planiranje i osmišljavanje putovanja TripAdvisor, uvrštena među 10 posto najuspješnijih lokala. To je zaista velika  pohvala. Kako se nosite s tim i koliko Vam takvo priznanje znači?


Priznanje od TripAdvisora je te 2013. godine bila velika čast, jer je došlo od ljudi koji su u obilasku Sarajeva svratili na čaj i prepoznali trud i razumjeli poentu ove priče. Kada pohvale dođu od ljudi koji nemaju nikakvu obavezu da bilo šta kažu, već su istinski uživali u sat ili dva koje provedu u radnji, onda to zaista ima neku vrijednost. Naravno, sve te pohvale treba i nastaviti opravdavati, tako da uvijek ima mjesta za poboljšanja i novitete.



Vaša prvobitna profesija je ona ljekarska. Ali, također imate i titulu sommeliera za čaj, te uspješno vodite čajdžinicu „Franz&Sophie“. Zbog čega ste se odlučili na takav drastičan zaokret u profesiji?


S obzirom na to da sam živio u Njemačkoj i da se za vrijeme života tamo nisam mogao navići na njihovu kafu, tražio sam alternativu za unos kofeina. Tu alternativu sam našao u čaju i cijeli taj svijet me zaintrigirao. Odlučio sam više vremena posvetiti tome i steći formalno obrazovanje u toj oblasti. Trebala mi je ujedno i promjena životnog stila, nešto s manje stresa i nešto što bi mi pružilo malo ljepšu perspektivu na svijet. Nakon stjecanja certifikata somelijera za čaj i povratka u Bosnu i Hercegovinu počinje priča o „Franz & Sophie“.



Ispijanje čaja se u BiH najviše vezalo za prehladu i gripu, ali od kada je otvorena „Franz&Sophie“, slobodno možemo reći da je to preraslo u užitak. Da li Vam godi što ste postali dio promjene razmišljanja ljudi vezano za čaj? 


Promjena koju spominjete je rezultat više godina truda i komunikacije s ljudima. Nije bilo nimalo lako ljude kojima dan počinje i završava sa kafom navesti da probaju nešto novo i daju šansu čaju. Sada mnogo više ljudi dolazi s pitanjima i idejama kakav čaj bi da probaju, jer postaju svjesni da mogu uskladiti dnevne obaveze i sitne trenutke zadovoljstva u toku dana sa svojom šoljicom čaja, to mi daje privatnu satisfakciju.





Ono što nudite u Vašoj čajdžinici jeste veliki broj čajeva svih sorti. Kada neko sa strane prvi put uđe u Vašu radnju kako mu uspijevate približiti i naći odgovarajući čaj?


Uz mali razgovor i uvodnu priču i upoznavanje gostiju s različitim vrstama čaja i proizvodnim procesom sve kreće. Nakon toga obično pitamo goste kakve ukuse vole, za koju priliku čaj namjeravaju koristiti; ako traže neki poklon onda zamolimo da nam malo opišu osobu kojoj je poklon namijenjen i pokušavamo naći najbolju soluciju. Često se desi da tek deseti isprobani bude čaj bude onaj koji savršeno odgovara, ali i to je lijepo, jer se onda ljudi interesuju oko sastojaka i ukusa i u svijetu čaja izgrađuju svoje afinitete. 



„Franz&Sophie“ je polako, ali sigurno našla specijalno mjesto u srcima svih onih koji vole ispijati čaj i predstavlja omiljeno mjesto među građanima Sarajeva i svih onih koji pohode glavni grad BiH. Kako uspijevate stalno i iznova osmisliti nove sadržaje u svojoj ponudi?


I u ovom slučaju, razgovor s gostima igra veliku ulogu. Pored toga što se prati stanje na svjetskom tržištu čaja i nove ponude, želje gostiju često mogu prevagnuti u odlučivanju hoće li novi čaj biti uvršten u ponudu. Često u radnju dolaze i poslovni saradnici s idejama za saradnju i molbama za pomoć pri organizaciji nekih događaja, tako da se priča proširuje. Sad već, s velikim zadovoljstvom, mogu reći da nema većeg događaja u gradu koji ne bude popraćen šoljom čaja koja dolazi iz „Franz&Sophie“. 





Koji čajevi su uvijek u trendu, te da li više prolaze laganije voćne varijante, s kofeinom ili bez, žuti, bijeli, crni, Oolong, Rooibos...?


Klasici kojima su gosti uvijek zadovoljni i kojima se vraćaju su čisti i aromatizirani zeleni čajevi, neki rooibosi koji su popularni već godinama. Nedavno sam primijetio povećan trend ispijanja Oolong čajeva, zbog njihovih pozitivnih efekata na zdravlje. Svakako je i veliki broj ljudi koji traže neki jak crni čaj kao alternativu za jutarnju šoljicu kafe, tako da se svi pobrojani čajevi mogu smatrati „evergrinima“ u ponudi radnje.



Koliko vrsta čajeva trenutno imate u ponudi?


Na samom početku priče u ponudi je bilo oko 60 vrsta čaja i biljnih i voćnih napitaka, no kroz godine je taj broj lagano rastao tako da se rada mogu pohvaliti da se u ponudi radnje može naći tristotinjak čajeva iz svih krajeva svijeta.





Odakle sve nabavljate čajeve?


Čajevi koje imamo u ponudi, sve klasa čaja i biljnih napitaka, dolaze skoro iz svakog kutka svijeta, s obzirom na to da je čaj u mnogim zemljama omiljeno piće. Mogu se naći kineski, japanski, indijski, tajvanski, južnoamerički čajevi, te nekoliko vrsta koje su endemične samo za određena područja. Mogao bih istaknuti jako zanimljiv kenijski crni čaj, s obzirom na to da ljudi često ne mogu povezati ovu afričku zemlju s proizvodnjom čaja. Posebnu satisfakciju mi predstavlja što kupcima možemo ponuditi japanske zelene čajeve koji su specijaliteti u cijelom svijetu te tzv. „leteće čajeve“, crne čajeve iz prvih berbi koji se transportuju avionom kako bi do ljubitelja čaja došli maksimalno svježi.



Da li ljudi više dolaze da provedu mirne momente u čajdžinici ispijajući čaj ili ih više dolazi prvenstveno da kupi?


Tu postoji jedan fini balans, iako je najčešći slučaj da ljudi prvo svrate na čaj, malo se upoznaju s pričom, kupe sebi jednu kesicu za početak i onda se vrate da isprobaju nešto novo. I turisti prvo svrate iz radoznalosti, odmore od šetnje po gradu i onda uzmu poklone za porodicu i prijatelje kući u vidu čaja ili pribora za pripremu čaja.



Uz mnogobrojne vrste čajeva također imate i sve što je potrebno za pripremu čaja, razne posude, šoljice, jednim izrazom, pribor za pripravljanje čaja. Koliko pažnje posvećujete tom segmentu u vašem asortimanu, da li imate i od toga prihoda, te da li je to interesantno kupcima?


Pribor za pripremu čaja je jako važan segment ponude radnje, jer iako je u biti priprema čaja jednostavan pristup bez nepotrebnih komplikacija, jedna radnja čaja treba ponuditi i tradicionalni pribor po uzoru na onaj koji se koristio prije više hiljada godina. Pri tome mislim primarno na pribor za pripremu zelenog matcha čaja, kojeg su tradicionalno ispijali budistički svećenici prije meditacije. Ta priča je gostima jako zanimljiva i sve je veći broj onih koji se odlučuju da matchu koju piju kući pripremaju na tradicionalni način. Također je veliki broj ljudi koji se odluče za neku šoljicu ili čajnik za sebe ili dragu osobu.





Bili ste jedan od organizatora „Parfemske čajanke“ u parfumerji Plaza. Hoće li takvi sadržaji postati redovnim događajima u budućnosti? 


Pošto je ta priča okončana s velikim uspjehom, a saradnja s Plazom i gospodinom Jurajem bila jako lijepa, nadam se da će ovakvih događaja biti i u budućnosti.



Za kraj, koji je Vama najdraži čaj ili to više vežete za trenutačni osjećaj i potrebu?


Kao meni drage čajeve izdvojio bih zelene japanske čajeve, jer je njihova proizvodnja umjetnost, a kvalitet vrhunski. Također jako volim i crne Darjeeling čajeve zbog blagog i aromatičnog ukusa. Ne smatraju ih bez razloga šampanjcem u svijetu čaja.