Juraj Sotošek-Rihtarec: Svaki niche parfem ima svoju priču

Priča o niche parfemima seže u daleku prpošlost, čak i prije nego što su komercijalni parfemi postali popularni. Tada su bili rezervirani za kraljevske obitelji i plemstvo, a niche parfeme obožavale su kraljice Victoria i Elizabeta I.

Posljednjih nekoliko godina broj niche parfema rapidno raste, a s njima i broj prodajnih mjesta koja prodaju ove luksuzne mirise. Rijetki sastojci, neobične mirisne kompozicije i vrlo komplicirani proces proizvodnje. To su karakteristike jedinstvenih niche parfema koji se bitno razlikuju od uobičajenog mainstreama. Nastaju u manjim parfumerskim radionicama na temelju vrlo složenih postupaka, a naglasak je stavljen na rijetke sastojke koji dolaze iz cijelog svijeta. O svijetu niche parfema razgovarali smo s Jurajem Sotošek-Rihtarecem, autorom jedinog domaćeg parfemskog bloga BL’eauOG.


Za početak, kako se rodila ljubav prema parfemima, obzirom na činjenicu da si završio Fakultet političkih nauka u Zagrebu i Europske poslove na Sorbonni u Parizu?


Dok sam bio đak u gimnaziji, shvatio sam da me zanimaju mirisi, no, pravi interes se rodio dok sam bio na Fakultetu u Zagrebu. To je jedna zgodna anegdota; na drugoj godini sam slušao predavanje jednog profesora koji je na svom predavanju spominjao parfeme, nakon čega sam mu prišao upravo iz tog razloga. Nakon predavanja smo sasvim spontano otišli u parfumeriju kao dva stara znanca gdje mi je otkrio svijet niche parfema. Od tada sam opčinjen rijetkim mirisima svijeta, što neobičniji, to mi je zanimljiviji. Kompleksnost i intimnost parfema mi je postala opsesija i rekao bih da imam istinsku strast u životu ka parfemima. Ta ljubav se produbila dok sam živio i radio u Parizu jer su mi se otvorila inače zatvorena vrata parfemskog svijeta i kada se jednom zakoračite unutra, mislim da nema povratka natrag. 


Primjer si da hobi može postati uspješan biznis. Koji je recept?


Ne želim zvučati klišejizirano pa reći 'ako vjeruješ, to će ti se ostvariti'. Mislim da sam bio uporan i strastven i smatram da me to dovelo do toga da ljubav pretvorim u biznis. Da se razumijemo, ja nisam biznismen, niti vlasnik velike kompanije. Sebe percipiram kao mladog uspješnog menadžera koji se bavi proizvodima koje voli i stručan je u svojoj niši. Sve je počelo 2012. godine kada sam otvorio svoj BL'eauOG, prvi blog u regiji na kojem sam počeo pisati kritike za rijetke parfeme svijeta. Nakon toga sam bio pozvan da budem govornik na temu kreacije mirisa i povezanosti s marketingom na TEDx konferenciji. Naposljetku, moj život u Parizu mi je proširio horizonte i omogućio da se povežem s ljudima iz velikih kompanija i tako nastaje biznis. Potrebno je da se poslože kotačići i da čovjek bude dovoljno pametan da zna iskoristiti situaciju. Danas sam ponosan da za lanac parfumerija Plaza vodim odjel za takve proizvode jer smatram da se s postojećim timom može daleko dogurati te napraviti brend koji će biti prepoznat u regiji.  



Za potpune laike, što su to niche parfemi?


U jednoj rečenici, to su parfemi alternativni komercijalnim, konzumerističkim mirisima koji naglasak imaju na individualnosti. Ja to često objašnjavam kao paralelni svijet jer on ima svoja pravila marketinga, prodaje, stvaranja i slično. To su mirisi kojima je naglasak na kvaliteti materijala gdje svaku kreaciju potpisuje dobro poznati parfumer. Termin se razvio od niše, gdje su se nalazili sakralni kipovi i biste, nešto što je van očiglednog. To su mirisi koji se moraju otkriti jer oni nemaju agresivan marketing. 


Molim te da našim čitateljima objasniš razliku između komercijalnih i niche parfema.


Vezano uz prethodni odgovor, komercijalni mirisi sve više koriste vrlo jeftinu sintetiku jer više nikome nije u interesu da koristi skupe materijale. Sada čak i destilirano cvijeće izumire kao parfemski sastojak i sve više se zamjenjuje kemikalijama. U niche parfemima, pažnja je još uvijek na kvaliteti sastojka i materijala kod neovisnih brendova, dok oni koji su ušli u sastav LVMH, E. Lauder ili Puig grupaciju, koriste rafinirane molekule koju laik teško prepoznaje. Velika razlika je također u marketingu. Iako sve više takvi proizvodi zahtijevaju marketinške planove, još uvijek se oslanjaju na svoje prodajne partnere da oni za njih obavljaju marketing jer je u obostranu korist. Niche parfemi nemaju agresivne kampanje niti budžete jer je cilj da ih se otkrije, dok su komercijalni parfemi poznatih brendova servirani na pladnju na bilboardima. 


Broj niche parfema posljednjih godina raste, a porastao je i broj parfemskih kuća koje prodaju ove luksuzne mirise. Kome su namijenjeni niche parfemi?


Niche ili kako neki to zovu selektivni ili luksuzni parfemi, postaju velik biznis. Unazad pet godina, u tržište su se uključili najveće korporacije svijeta. Na primjer, LVMH je kupio jednu znamenitu parfemsku kuću iz Pariza i sada od nje rade premium, a ne niche brend. Estée Lauder grupa u portfoliju ima tri takva brenda, no oni ih komercijaliziraju, dok ostaju selektivnih pri odabiru prodajnih mjesta. Pravi niche parfem je parfem neovisnog brenda, kada se zna tko mu je tvorac i kada je napravljen s naglaskom na kvalitetu, sve ostalo je veliko tržište. Generalno, niche parfemi su namijenjeni svima onima koji žele mirisati drugačije i pronaći svoj pečat osobnosti na vlastitoj koži.


Koje karakteristike određuju niche parfeme? Koliko mala mora biti proizvedena količina kako bi se mogli nazvati niche parfemima?


Možda sam već odgovorio između redaka u prethodnim pitanjima. Niche parfem je onaj koji se ne distribuira u široke parfemske lance i pomno odabiru svoja prodajna mjesta. Ono što ga krasi je kvaliteta sastojaka, ljepota kreacije, unikatnost, parfumer koji ga potpisuje i inspiracija na temelju koje je napravljen.



Kakvim marketingom se koriste niche kuće, jer je vidljivo da nisu sveprisutni u oglasnim prostorima?


Ja bih rekao da se prilično koristi native advertising generalno, odabrani časopisi, editorijali dobro znanih kolumnista ili novinari i velikom mjerom se oslanjaju na prodajne partnere, parfumerije ili distributere. Malo koja parfemska kuća ima uopće budžet za dobar i kvalitetan marketing. Također, u njihovoj filozofiji nije potreba da se oglašavaju na billboardu ili TV-u.


Prema tvom iskustvu, kada se i kako ljudi odlučuju prebaciti s komercijalnih na niche parfeme?


Onda kada ih netko očara i zavede pričom o parfemu. Svaki parfem ima svoju priču, a izdvojio bih priču na temelju koje je napravljen Shalimar od Guerlaina. Kada vam netko prezentira miris, a vaš mozak projicira projekciju i sam sebi stvara narativ u glavi putem mirisa, mislim da onda nema povratka natrag.




Tko više preferira niche parfeme, muškarci ili žene?


Oboje! Svi ih jednako vole jer su niche parfemi uniseks.


Koji je najcjenjeniji niche parfem na svijetu?


Ne znam da li to postoji uopće. Ne postoji mjerilo koji je najcjenjeniji jer je to jako subjektivno, baš kao i slikarstvo ili poezija. Parfem je jako intimna stvar i odabire se na nesvjesnoj razini, onako kako mislimo da odiše naša osobnost. Tako da će za svakoga njegov osobni parfem koji je odabrao ili odabrala biti najcjenjeniji.


Vrijede li neka druga pravila za niche parfeme od komercijalnih kada pričamo o mjestima na koja se nanose?


Ne, ista su mjesta nanošenja. Bilo gdje da stavite niche parfem, on će trajati i biti ljepši od nekih komercijalnih mirisa.


Traju li duže od komercijalnih? Na što bi trebali obratiti pažnju prilikom kupovine istih?


Generalno, da, traju duže jer su jednostavno kvalitetniji. Postoje neki komercijalni mirisi koji su nenadmašni, kao Samsara, Kouros, Fahrenheit, Drakkar Noir i slični. Mislim da je jedina stvar na koju treba obratiti pažnju kemija između kože i parfema jer na svakoj koži svaki parfem drugačije miriše. Taj 'x faktor' je po meni najbitniji.


Jedan od posljednjih projekata koji je izazvao zanimanje javnosti je Olfactive Dinner. Reci nam nešto više o tome.


To mi je jedan od najuzbudljivijih projekata koje sam ikada napravio. Olfaktivna večera je pretvaranje mirisa u hranu i piće. Da bi se to napravilo, osim mašte, potrebno je puno znanja i umijeća svih involviranih u to. Prije svega, potrebno je pronaći izvrstan kulinarski i barmenski tim koji bi uopće znao pretočiti miris u hranu i koktele jer je teško parfemsku notu interpretirati u spoju jestivih namirnica. Sve počinje mirisanjem velikog broja parfema dok se redukcijom ne dođe na nekolicinu zanimljivih. Naposljetku bih odabrane parfeme razlomio na esencije koje su onda gradivni materijal za jelo i koktel. Ta večera nadilazi klasičan fine dining i ono što smo u Zagrebu napravili je po mom mišljenju na razini 3 Michelin zvjezdice jer smo uspjeli miris doslovno pretočiti u jestivi oblik. To je večera u pet sljedova koja je interaktivna, zabavna i gastronomski jako uzbudljiva. Otkrit ću jedan, meni jako zanimljiv slijed. Uzeo sam Ramon Monegal Soul of Oud parfem koji miriše na cijenjenu Oud plijesan porijeklom iz Indije, Kambodže i Laosa. Da bi tu drvenu plijesan pretvorili u jelo, koristile su se jakobove kapice (školjke) iz Jadranskog mora koje su se ljuštile i ona voda koja bi ostala u školjci se izlijevala u posudu. Od te morske, ustajale vode iz školjki, kuhar je napravio mousse od morske vode. Također, za taj slijed smo nabavili crvene alge koje rastu ispod ledenjaka oko Kanade jer daju efekt vlage i plijesni. Unutar morske pjene je bila zapečena hobotnica posuta plavim pljesnivim sirom. 




U Sarajevu je po prvi put održana Parfemska čajanka. Event na kojem su se luksuzni i rijetki parfemi svijeta mirisi spojili s okusima čaja. Kakvi su tvoji utisci, te da li nam spremaš nove projekte.


Prije svega, očaran sam da u Sarajevu postoji mjesto za čaj u rangu čajana u Parizu ili Beču, a to je Franz & Sophie. Vlasnik, Adnan Smajić, jedan vrlo ugodan i drag čovjek ima zapanjujuću strast i ljubav prema čaju. Kada smo se susreli s njim prvi put, osjetio sam da je to nešto senzacionalno i mislim da smo svi kliknuli na prvu loptu. S obzirom na to da je svijet čajeva jednako kompleksan kao svijet duhana ili parfema, uparili smo želju da napravimo nešto novo i kreativno i tako smo uspjeli upariti tri čaja s tri niche parfema. Mislim da je to maleno blago Sarajeva, čajdžinice kao ta ili parfumerija Plaza jer uvode suvremene stvari na tržište. Svakako da planiram jako interesantne događaje s mnogim brendovima, no neka to za sada bude tajna. Za to, morate doći u parfumeriju Plazu.