Sve što trebate znati o keto dijeti, najpretraživanijoj dijeti 2018. godine

Proljeće je stiglo( iako za sad samo kalendarski ), a s njim i želja da što bolje izgledamo. Teretane broje sve više članova u ovom periodu, no neki će unatoč svemu posegnuti za nekom dijetom sa željom da što prije vide rezultate, a dijete koja je prema podacima koje je objavio Google bila najpretraživanija u 2018. godini jest – keto dijeta.

Ketogena ili keto dijeta je poseban način prehrane koji podrazumijeva drastično snižen unos ugljikohidrata i povećan unos masti te adekvatan unos proteina. Kada se hranimo na takav način, tijelo ulazi stanje ketoze, što znači da umjesto ugljikohidrata troši masnoće kao primarni izvor energije. Dakle, kao što već znamo, u normalnim prilikama tijelo kao primarni izvor energije koristi ugljikohidrate. Ako izuzmemo ugljikohidrate iz prehrane, tijelo je primorano pronaći alternativni izvor energije. Jedan od takvih energetskih izvora su slobodne masne kiseline. Mozak ne može koristiti slobodne masne kiseline kao pogonsko gorivo. Međutim, može koristiti ketonska tijela.


Ketonska tijela su nusprodukt nepotpune razgradnje masnih kiselina u jetri. Kad se ona ubrzano proizvode, nakupljaju se u krvi i nastaje stanje koje se zove ketoza.



Postići i održavati stanje ketoze i nije tako jednostavno kako se čini jer morate ozbiljno smanjiti unos ugljikohidrata, u pravilu na 20 do 50 grama dnevno. Na keto dijeti morate paziti i na unos proteina, koji bi trebao biti između 20 i 25 posto. Naime, kada konzumirate više proteina nego što je potrebno, vaše tijelo taj višak pretvara u ugljikohidrate procesom koji se naziva glukoneogeneza, što u konačnici vaše tijelo izbacuje iz ketoze.


Iako je za većinu ljudi keto dijeta sigurna, kao i kod svake dijete, i kod keto dijete se prije početka posavjetujte s liječnikom, posebno ako ste bolesni ili uzimate neke lijekove.


Kada ste na keto dijeti, poželjne namirnice su: meso, jaja, prirodne masti kao što su maslac i maslinovo ulje, riba i plodovi mora, povrće sa smanjenim udjelom ugljikohidrata, tvrdi sirevi kao što su cheddar ili kozji sir, orašasti plodovi, a ponekad dio vašeg jelovnika može biti i bobičasto voće.


Nedopuštene su namirnice one koje sadrže velike količine šećera i škroba, a to su: riža, tjestenina, hljeb, sokovi, slatkiši, krompir, voće, pivo, mlijeko i jogurti sa smanjenim udjelom masti. Keto dijeta originalno se koristila za liječenje neuroloških bolesti poput epilepsije, a studije su pokazale da može imati pozitivan utjecaj na cijeli niz zdravstvenih stanja od bolesti srca, preko raka do Alzheimerove bolesti. Također, keto dijeta ima pozitivan utjecaj na ten.


Uz keto dijetu vežu se i neke negativne činjenice. Za početak tu je "keto gripa". Dok se tijelo privikava na novu prehranu, javljaju se simptomi kao što su glavobolja, umor, vrtoglavica i mučnica.


Keto dijeta na svom početku može utjecati i na pad libida upravo zbog tih simptoma, međutim kada se oni povuku, i libido se u pravilu oporavlja.


Na keto dijeti može doći do gubitka elektrolita kao što su natrij, magnezij i kalij, što može imati negativan učinak na bubrege i na otkucaje srca.


I naravno, tu je uvijek yo-yo efekt jer je mnogima teško dugo ostajati na tako restriktivnoj prehrani.


Kako znati da ste u ketozi? Jedan je od najneugodnijih znakova da ste u stanju ketoze loš zadah zbog povećane razine ketona. Još je jedan znak – gubitak težine.


Najtočniji pokazatelj ketoze jest testiranje razine ketona u krvi, a onaj dostupniji i manje točniji način kupnja trakica u apoteci koje će pomoću urina pokazati jeste li u stanju ketoze.