Kako brendovi zarađuju na boji i zašto je to veoma loše za našu planetu

Getty Images

Postoji stotine načina na koji možete naštetiti okolišu, a šareni odjevni predmeti su jedan od njih

U poslovnom izvještaju u segmentu modne industrije, koji uključuje podatke iz 2019. i predviđanja za 2020. godinu, navodi se da je tokom rasta svjetske populacije od 1%, proizvodnja modne industrije porasla za 3-4% u 2020. godini, što je, u principu, manje nego prije nekoliko godina, ali još uvijek ne izgleda vrlo optimistično. Odavno smo suočeni s krizom prekomjerne proizvodnje i još uvijek ne znamo kako iz nje izaći. U svakom slučaju, novopečeni ekološki prihvatljivi brendovi jednostavno ne rješavaju problem, a inicijative mnogih kompanija samo postavljaju pitanja i ne opravdavaju se.


Neke zemlje, poput Francuske, pokušavaju riješiti problem na državnom nivou tako što će u skorijoj budućnosti modnim brendovima (ne samo velikim) biti zakonski zabranjeno uništavanje neprodanih ostataka, a proizvođači bi trebali smisliti što im je činiti s preostalom odjećom. Danas modna industrija zauzima drugo mjesto nakon naftne industrije u smislu zagađenja planete, ali nije samo industrija kriva za zagađenje planete, nego smo i sami krivi za ono što se događa.



Da budemo malo izravniji: u većini slučajeva kupujemo stvari ne zato što su nam se stare pohabale i dosvlono nemam šta da obučemo, već zato što uvijek želimo nešto novo, a boje su na prvom jestu kada je u pitanju promocija brendova i trendova.


Institut Pantone, onaj koji svake godine određene boje naziva bizarnim imenima, tradicionalno je objavio novu paletu za predstojeću sezonu. Osim klasične plave (službena boja 2020. godine), tu su se našle i druge lijepe nijanse - od jarko narančaste do „prašnjave ruže“. Već očekujemo da ih vidimo na predstojećim Sedmicama mode. Sviđalo se to nama ili ne, dok listamo Instagram stranice ili stranice časopisa, obraćamo pažnju na boje i mislimo da je svijetloplavi džemper odlična ideja i da nam on sam ipak nije dovoljan za potpunu sreću.



Boja je jedan od najnevidljivijih, ali jednostavnih načina za poticanje želje za kupovinom novih stvari. Zamislite da svake sezone neki XY brend proizvodi dukserice, majice ili farmerke samo u bijeloj boji. Očito će, nakon nekog vremena, financijsko poslovanje kompanije biti loše. Ali široka paleta, živopisni printevi, vez i ostali šareni dekori definitivno će privući pažnju publike.  


Modna industrija poznaje primjere monobranda, odnosno kompanija specijaliziranih za pojedinačni ormar. Le Kilt, kao što možete pretpostaviti po njegovom nazivu, nudi već nekoliko godina ekskluzivne suknje na nagib, a nedavno je i proširio svoj asortiman, PT01 kreiraju odlične pantalone, Unfortunate Portrait - majice sa smiješnim printevima. Istovremeno, niko od dizajnera ne radi samo sa jednom bojom. Rijetki indie brendovi mogu sebi dopustiti takav luksuz.




Bojenje stvari je vrlo toksičan proces. Da biste dali samo jednu boju majici, potrebno je oko 16-20 litara vode. Jedan od najštetnijih predmeta za okoliš su upravo vještački ofarbane i dotrajale farmerke. Ovdje su velike kompanije poput Levi’sa i Uniqlo već pronašle bezopasne alternative i koriste lasere, istu vodu koriste po nekoliko puta pročišćavajući je na različite načine. Ipak, ovo je samo kap u kanti. 


Samo u Kini, koja kolekcije šije cijelom svijetu, zbog nemara zaposlenih, emisije iz lokalnih tvornica boja često se pojave u rijekama. Otrovne materije nisu ušle u pitku vodu, ali krvavo crvena boja nije najprijatniji prizor i zasigurno nije tako bezopasna pojava za okoliš.


Srećom, danas se tome sve više posvećuje pažnja. Dizajneri i njihovi kupci vole prirodne boje poput pravog indiga, ali ovo zadovoljstvo nije jeftino, a u industrijskoj su mjeri očito nemoguće.



U modi trenutno vlada trend prirodnih nijansi: oker, tamnozelena i boja pijeska. Simon Port Jacques poznat je po svojoj ljubavi prema svijetlijim paletama (sjetite se njegove revije u polju lavande za proljeće-ljeto 2020.), ali u svom posljednjem izlaganju ostao je poprilično suzdržan kada su jarke boje u pitanju.



Na posljednjoj muškoj Sedmici mode u Parizu predstavio je kolekciju koja je i više nego suzdržanu u pogledu boje. Svijetle boje su, naravno, bile prisutne, ali bile su u apsolutnoj manjini. Jacques je daleko od jedinog primjera. AMI, A-Cold-Wall *, Boss, Brioni, Fendi i druge marke prelaze na à la nouvelle paletu, a čini se da će odjeća suzdržanih tonova u budućnosti postati jedan od ključnih trendova u modi.