Veliki Gatsby kroz Sarajevo i USA

SNL

Na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo izvedena je predstava Mestnog gledališča Ljubljana “Veliki Gatsby”. Predstava “Veliki Gatsby” rađena je po tekstu Francisa Scotta Fitzgeralda, dok je režiju potpisao Ivica Buljan. U predstavi su igrali Matej Puc, Tjaša Železnik, Jure Henigman, Sebastian Cavazza, Jernej Gašperin, Nina Rakovec, Ajda Smrekar, Boris Ostan, Jette Ostan Vejrup, Ana Dolinar Horvat, Jaka Lah, Gaber K. Trseglav, Boris Kerč, Urška Taufer. Morali smo ih sviju nabrojati kako je je red i kako dolikuje, jer imali smo priliku gledati uistinu scenski spektakl na daskama što život znači. Ali zato nas je podsjetilo kako je to bilo na filmskom platnu. Nećemo voditi paralele, ali moramo spomenuti kako je to bilo. Baz Luhrman nije čovjek koji se vodi sintagmom 'manje je više', što se može vidjeti i u njegovom najnovijem djelu, celuloidnoj obradi klasika američke književnosti iz 1925., Velikom Gatsbyju F. Scotta Fitzgeralda. Nakon uvodnog crnobijelog kadra u kojem nam se prikazuje logo producentske kuće Warner Bros ovaj australski redatelj uvodi nas u frenetičan trodimenzionalni svijet s kaleidoskopom boja kakvog još možete vidjeti samo na dobrom tripu, prikazujući nam New York munjevito jureći kamerom po njemu kao da ga netko ganja štopericom i plaća ga po učinku. Nema sumnje, već nakon svega nekoliko minuta promatranja velikog ekrana bit će vam jasno – svojim stilskim načinom ovo je tipičan Baz Luhrmanov film. Srećom po gledatelje koje muče problemi sa srednjim uhom, frenetična kamera s početka filma brzo se smiruje i tada možemo početi uživati u priči koja nam se razotkriva u čitavoj svojoj vizualnoj ljepoti koja je toliko očaravajuća da, čak i ako niste čitali Fitzgeraldovu knjigu (a obavezno je pročitajte), nekako znate da se ispod njene površine krije nešto gadno i da joj kad-tad mora doći kraj. Od samog početka nekako slutite, nešto tako upečatljivo lijepo, zabavno i prepuno nade ne može trajati vječno. Takvu slutnju dodatno potvrđuje pojava Nicka Carrawaya, mladog pisca koji se pokušava pretvarati da je burzovni mešetar. Nicka, naime, na samom početku filma susrećemo kao pacijenta u umobolnici, s podužom dijagnozom koja između ostalog uključuje alkoholizam i anksiozni poremećaj, a dovoljno vam je svega nekoliko sekundi da shvatite kako oni nisu tu naprosto zato jer Nick nije imao sreće s genetskim predispozicijama. Njegov put nizbrdo počeo je 1922., kada se događa radnja filma, susretom s karizmatičnim milijarderom J. Gatsbyjem.

Gatsby. Gatsby. Gatsby.

Njegovo ime junaci Luhrmanovog filma izgovaraju gotovo kao da su opčinjeni, zavedeni njegovim bogatstvom te nadasve njegovom mističnošću. On, naime, svake subote organizira spektakularne zabave na kojima se nesmiljeno troši i na koje dolaze stotine ljudi, nepozvani, vođeni mišlju kako je znak da si u društvu uspio biti u blizini Gatsbyja. Mada tog istog Gatsbyja većina njih nikada nije vidjela. [caption id="attachment_1657" align="aligncenter" width="800"]MGM Gatsby MGM Gatsby[/caption] Priča o J. Gatsbyju i njegovom rivalu Tomu Buchananu, suprugu Daisy (dobro odabrana Carey Mulligan), žene koju Gatsby voli, zapravo je mnogo više od običnog ljubavnog trokuta. To je priča o sukobu između svijeta novog novca i svijeta starog novca. Tom Buchanan, kojeg odlično tumači Joel Edgerton, predstavnik je potonjeg. On je toliko siguran u svoj položaj i u svoje mjesto u svijetu da se ne libi uzeti što god poželi, primjenjujući i nasilje ako treba, uvjeren kako je njegova pozicija u društvenoj hijerarhiji do te mjere sigurna da mu sve može proći. Gasby, s druge strane, simbolizira naivnu nadu, magnetizam, opčinjenost, lažni sjaj te ponajviše aspiracijski duh koji karakterizira one koji su ušli, ili tek pokušavaju ući, u onaj svijet bogatstva i glamura kojem ljudi poput Toma Buchanana odavno već pripadaju. Taj aspiracijski karakter DiCapriovog lika očituje se i kroz njegovu opsesiju s Daisy.

J. Gatsby utjelovljenje je nade u bolju budućnost

Kako sam Nick Carraway u jednoj sceni filma kaže, ta ista nada gura naprijed i samog Nicka, a kada se ona, kao rezultat tragičnog događaja koji će uslijediti, raspline poput mjehurića od sapunice, tada shvaćamo gorku istinu – svijetlo koje gori u daljini često gubi svoj sjaj kada mu dođemo sasvim blizu. [quote]Veliki Gatsby nije naprosto priča o Nicku Carrawayu i nesretnoj ljubavi J. Gatsbyja prema Daisy Buchanan već predstavlja kritiku društva u cjelini te uspješno prikazuje kako bogatstvo i uspon na društvenoj ljestvici zagađuju nekada čiste snove, a nadu čine tako varljivom.[/quote] Ovdje leži poenta. I naša. Možda je baš ova godina dobro počela s predstavom o Gatsbyju.

Sarajevo.Sarajevo.Sarajevo

I Desilo se. Sarajevska publika je napustila svoja mjesta i otišla kada su, navodno, nasupile eksplicitne scene. Odmah je bh. reditelj Dino Mustafić reagirao. On je naveo da su takvi mediji svojim izvještavanjem s predstave "Veliki Gatsby" podcijenili sarajevsku publiku, navodeći da su scene s erotskim sadržajem razlog napuštanja dvorane nakon pozorišne pauze. [caption id="attachment_1784" align="aligncenter" width="940"]Veliki Gatsby u Sarajevu Veliki Gatsby u Sarajevu[/caption] Naša publika je pozorišno educirana, moderna i liberalna, ima prilike da na mnogim predstavama i domaće produkcije vidi scene koje su seksualno eksplicitne, tako da je taj argument neobjektivan i netačan. Očigledno je da jedan međunarodni festival mora poštovati standarde profesionalizma i omogućiti publici komunikaciju s predstavama koje nisu na matičnom jeziku. Predstava nije bila titlovana, niti rezimirana u sinopsisu, tako da su gledaoci ostali uskraćeni za sadržaj predstave koju nisu razumjeli - kazao je Mustafić.   


Foto: MTMFoto, Sarajevskazima2015,SNL